Cara Meningkatkan Produktivitas Ladang Kelapa Sawit

- Oktober 30, 2017

Cara Meningkatkan Produktivitas Ladang Kelapa Sawit

 
Perniagaan pertanian kelapa sawit sudah menjadi perniagaan yng paling menguntungkan bagi atau bisa juga dikatakan untuk usahawan kerana minyak kelapa boleh dijual kepada pasaran tempatan serta pasaran global, akan tetapi usahawan Perlu bisa atau mampu mengamalkan bagaimana tips menaikan produktiviti ladang kelapa sawit, kualiti serta kelestarian alam sekitar.
Terdapat beberapa faktor yng butuh dipertimbangkan dalam tips menaikan produksi ladang kelapa sawit, iaitu:
Cara Meningkatkan Produktiviti Kelapa Sawit
1. Iklim
Pokok kelapa sawit menjadi subur andai di kenai sinaran matahari lima sampai-sampai tujuh jam sehari-hari serta memperoleh curah hujan yang dengannya nilai sebanyk 1,499 sampai-sampai 3,999 mm. Berada pada suhu yng antara 23,9 sampai-sampai 27,9 ° C. Pokok kelapa sawit akan memiliki produktiviti buah-buahan yng tidak sedikit andai ditanam di tempat yng memiliki ketinggian 1-500 m di atas permukaan laut, serta kelajuan angin 4,9-6,1 km per jam bagi atau bisa juga dikatakan untuk menyempurnakan proses pendebungaan yng sempurna.
2. Lahan Yng Baik
Pooko kelapa sawit memerlukan tanah yng baik yang dengannya kriteria memiliki tidak sedikit lumpur, mendapatkan cahaya matahari yng cukup. Saluran pengairan yng baik diharapkan bagi atau bisa juga dikatakan untuk pokok kelapa agar bisa cepat besar serta berbuah lebat.
Pokok kelapa sawit akan menjadi subur andai air bawah tanah yng agak dalam, Solum dalam (melebihi 80 cm), pH tanah kira-kira 4 sampai-sampai 6, serta tanah tidak banyak berbatu.
Meski bagaimanapun, sesetengah jenis tanah boleh dibuat ladang kelapa sawit yng subur yakni tanah Latosol, nugget ultisol, tanah gambut, dataran pantai serta muara sungai bisa dijadikan ladang kelapa sawit yng baik.
Cara Meningkatkan Produksi Kelapa Sawit
1. Bibit Kelapa Sawit
Bibit kelapa sawit yng masih kecambah dimasukkan ke dalam polibeg yang dengannya saiz yng betul merupakan kira-kira 13 × 24, dipenuhi yang dengannya tanah sekitar 1 sampai-sampai 1,5 kilogram serta sudah diayak. Benih kelapa sawit yng ditanam sedalam 2 cm, serta tanah di dalam polibeg butuh sentiasa memiliki udara lembap. Andaikan benih kelapa sawit sudah tidak banyak tinggi ataupun berumur 3 sampai-sampai 4 bulan serta daun 4 sampai-sampai 6 helai, lantas segera menanam benih kelapa sawit ke padang.
2. Tentukanlah Pola Penaman Kelapa Sawit
Kamu boleh memilih pola penanam kelapa sawit yang dengannya tunggal ataupun selingan. Genakan tanaman penutup tanah pada ladang kelapa sawit agar bisa ada peningkatan sifat-sifat fizikal, biologi serta kimia pada tanah, boleh mencegah hakisan, boleh mengekalkan kelembapan tanah serta menghilang-kan rumpai yng merusak.
3. Cara Nak Menanam Kelapa Sawit
Kami mengesyorkan supaya Andauntuk menanam kelapa sawit pada awal musim hujan, kerana hujan yng jatuh secara teratur maka kelapa sawit tak butuh disiram sehari-hari. Kamu Perlu menyiram bibit kelapa sawit di polibeg 1 hari sebelum ditanam di ladang.
Itulah tips menaikan produktiviti ladang kelapa sawit yng bisa kami kongsi pada perjumpaan ini.

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2015/11/cara-meningkatkan-produktiviti-ladang.html.

Seputar Cara Meningkatkan Produktivitas Ladang Kelapa Sawit

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Cara Meningkatkan Produktivitas Ladang Kelapa Sawit