Senarai Syarikat-syarikat Kelapa Sawit Malaysia

- September 25, 2017

Senarai Syarikat-syarikat Kelapa Sawit Malaysia

 
Tertarik yang dengannya senarai syarikat kelapa sawit di Malaysia bersaing bagi atau bisa juga dikatakan untuk membangunkan industri perladangan kelapa sawit serta dunia? Oleh kerana Malaysia merupakan negara bilangan dua pengeluar minyak sawit di dunia selepas Indonesia, Malaysia diperkukuhkan yang dengannya syarikat-syarikat yng menguruskan ladang kelapa sawit terus menaikan nilai pelaburan serta kualiti perladangan.

Syarikat-syarikat kelapa sawit Malaysia yang dengannya penarafan yng paling baik


Melindungi kewujudan bukan sahaja bisa bagi atau bisa juga dikatakan untuk membangunkan potensi orang-orang di ladang kelapa sawit, beberapa syarikat minyak sawit di Malaysia kedudukan teratas dalam susunan yng paling baik.
Syarikat-Syarikat Kelapa Sawit di Malaysia
Berikut merupakan sebahagian daripada orang-orang mengikut maklumat yng diperolehi oleh kajian pada tahun 2014:
1. United Plantations Berhad yang dengannya skor peringkat 58.2%
2. Sime Darby Plantation Sendirian Berhad yang dengannya skor peringkat 54.5%
3. IOI Corporation Berhad yang dengannya skor peringkat 52%
4. Kulim (Malaysia) Berhad yang dengannya skor peringkat 45.5%
5. Kuala Lumpur Kepong Berhad yang dengannya skor peringkat 41.8%
6. Hap Seng Plantation Holdings Berhad yang dengannya skor peringkat 34.5%

Syarikat Malaysia memiliki ladang-ladang besar di Indonesia


Syarikat-syarikat kelapa sawit Malaysia bukan sahaja memiliki ladang di negara orang-orang sendiri, akan tetapi pula di Indonesia. Syarikat-syarikat kelapa sawit yng memiliki ladang kelapa sawit yng terbesar di Indonesia adalah Kuala Lumpur Kepong Berhad (KLK). KLK memiliki beratus-ratus beribu-ribu hektar tanah di Indonesia di sesuatu daerah semisal Sumatera, Kalimantan & Belitung.
Bukan sahaja membangunkan ladang kelapa sawit di Indonesia, KLK pula mempergunakan tidak sedikit tenaga kerja Indonesia yang dengannya syarat rendah. Majoriti pekerja Indonesia yang dengannya gaji yng rendah serta keperluan pemfailan gampang.
Tanah Indonesia yng dimiliki oleh syarikat Malaysia

Bukan sahaja KLK, tidak sedikit syarikat Malaysia yng lain mula berkembang serta pengembangan. Panggil ia Fima Corp Berhad yng telah memiliki 19,000 hektar tanah perladangan. Di samping itu, Felda Global Ventures (FGV) Holdings Berhad yng pula adalah nombor tiga syarikat minyak sawit di dunia pula terus menambah tanah di Indonesia.
Didasari maklumat yng diperoleh pada awal Jun 2015, menjadikan kini syarikat kelapa sawit Malaysia sudah menguasai 20% daripada jumlah tanah di Indonesia. Daripada 10 juta hektar ada, syarikat-syarikat Malaysia menguasai 2 juta hektar. Tanah ini bertaburan di sesuatu daerah lebih-lebih Borneo, Sumatera, Sulawesi serta Papua.
Bukan sahaja memainkan peranan menjadi pembekal tanah, syarikat-syarikat minyak sawit Indonesia pula dijangka bersaing di peringkat global bersama-sama yang dengannya Malaysia serta negara-negara lain. Antara nama syarikat ini, terdapat senarai syarikat-syarikat minyak sawit di Malaysia merupakan Amat berpengaruh terhadap industri minyak sawit dunia.

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2015/10/senarai-syarikat-syarikat-kelapa-sawit.html.

Seputar Senarai Syarikat-syarikat Kelapa Sawit Malaysia

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Senarai Syarikat-syarikat Kelapa Sawit Malaysia