Memahami Kaedah-kaedah Pasaran Hadapan Minyak Kelapa Sawit

- September 26, 2017

Memahami Kaedah-kaedah Pasaran Hadapan Minyak Kelapa Sawit

 
Pasaran hadapan minyak kelapa sawit umumnya terdapat di pelbagai bursa saham di Malaysia. Umumnya bursa saham yng paling terkenal merupakan Bursa Malaysia ataupun yng dahulu dikenali menjadi Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) ataupun pula Kuala Lumpur Stock Exchange (KLSE). Hampir 90% saham yng terdapat di Bursa Malaysia merupakan saham-saham halal serta paling baik yng terdapat di Malaysia. Bursa Malaysia pula salah satunya satu dari sekian banyaknya bursa saham terbesar di Asia yang dengannya modal pasaran memcecah RM 1 trillion.
Satu dari sekian banyaknya saham yng terdapat di Bursa Malaysia merupakan saham kelapa sawit. Tak dinafikan lagi satu dari sekian banyaknya perniagaan yng tidak sedikit serta makmur di Malaysia merupakan perniagaan kelapa sawit. Pasaran hadapan minyak kelapa sawit ataupun yng Suka disebut FCPO merupakan satu dari sekian banyaknya produk paling baik Bursa Malaysia.

Selain itu, harga saham FCPO ini pula tergolong cukup tinggi. Hal ini memanglah sesuai, kerana perniagaan kelapa sawit menguntungkan. Selain itu produknya pula memberikan manfaat kerana boleh dipakai menjadi aneka macam hal semisal minyak masak. Berikut merupakan lima kaedah-kaedah bagi atau bisa juga dikatakan untuk mengikuti pasaran hadapan minyak kelapa sawit ataupun FCPO:
1. Kontrak derivatif
Kontrak FCPO merupakan kontrak derivatif yak diiktiraf undang-undang Malaysia di antara pembeli serta pedagang bagi atau bisa juga dikatakan untuk mendapatkan ataupun menghantar miinyak sawit tertentu di padar hadapan. 1 lot FCPO umumnya bersamaan yang dengannya 25 Tan Metrik minyak sawit mentah.
2. Harga
Harga FCPO diniagakan dalam Ringgit Malaysia (RM) per satu pergerakan sekurang-kurangnya harga RM 1 serta di masa depan boleh meningkat sampai-sampai RM25. Oleh itu andai harga FCPO bergerak sebanyk RM5, ini bermakna nilai sebenar ke pelabur yaitu RM25 X RM5 = RM125.
3. Bulan kontrak
Kontrak FCPO ataupun umumnya dikira per lima bulan ataupun biasa di sebut spot month. Selepas itu anjakkan 2 bulan sampai-sampai 24 bulan.
4. Masa urusniaga
Masa urusniaga bagi FCPO ada dua sesi. Sesi pertama yaitu pagi berawal dari jam 10.30 pagi, sampai-sampai 12.30 sedang hari. Lantas sesi petang berawal dari jam 3 petang sampai-sampai jam 6 petang.
5. Jual & beli
FCPO membenarkan kita membeli dahulu serta lantas jual begitu pula sebaliknya boleh menjual dahulu serta lantas baru membeli. Keuntungan diperolehi andaikan melengkapkan urusniaga kita yang dengannya membeli di harga rendah serta menjualnya yang dengannya harga tinggi. Kontrak yng diniagakan merupakan sah dari segi undang-undang.
Itulah beberapa peraturan-peraturan bagi atau bisa juga dikatakan untuk mengikuti pasaran hadapan minyak kelapa sawit di Bursa Malaysia. Mudah-mudahan memberikan manfaat bagi atau bisa juga dikatakan untuk kita seluruh.

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2016/06/memahami-kaedah-kaedah-pasaran-hadapan.html.

Seputar Memahami Kaedah-kaedah Pasaran Hadapan Minyak Kelapa Sawit

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Memahami Kaedah-kaedah Pasaran Hadapan Minyak Kelapa Sawit