Jenis Baka Kelapa Sawit Di Malaysia | Jenis Baka

- Agustus 12, 2017

Jenis Baka Kelapa Sawit Di Malaysia | Jenis Baka

 
Adakah kamu tahu Jenis Baka Kelapa Sawit Di Malaysia ? andai tak, kami akan menjelaskannya pada pertemuan disaat ini. Kelapa sawit merupakan tanaman komoditi utama negara Malaysia masa kini. Tersenarai sejak zaman penjajah, rakyat Malaysia tahu pokok tanaman pengeluar minyak sawit ini.
Pada mulanya para petani menanam baka kelapa sawit liar, baka jenis DxP serta kini kita sudah memiliki baka kelapa sawit berkualiti serta baka paling baik yng diperoleh dari penghibridan bagi atau bisa juga dikatakan untuk menghasilkan lebih tidak sedikit buah-buahan.
Jenis Baka Kelapa Sawit Di Malaysia
4 Jenis Baka Kelapa Sawit Di Malaysia
1. Baka Kelapa Sawit Liar
Anak benih ataupun baka kelapa sawit liar diperolehi secara langsung dari hutan tanpa melalui proses pembiakan tiruan ataupun pembiakan silang. Benih yng diperolehi daripada buah kelapa sawit yang matang yng jatuh di keliling pokok induk serta lantas berkembang yang dengannya sendirinya. Meskipun benih kelapa sawit liar diperolehi secara sia-sia, akan tetapi kualiti baka ini tak dikawal yang dengannya baik.
2. Baka Kelapa Sawit Berkualiti
Penyelidik menyelidik serta pembiakan silang antara pokok-pokok kelapa sawit bagi atau bisa juga dikatakan untuk menghasilkan baka kelapa sawit yng unggul. Anak benih kelapa sawit memiliki kualiti yng baik memiliki pokok yng tumbuh yang dengannya cepat serta memiliki produktiviti buah-buahan yng besar. Baka kelapa sawit berkualiti tahan kepada perosak serta penyakit. Anak benih kelapa sawit berkualiti diperoleh daripada proses pembiakan rumit diamalkan penyelidik ataupun syarikat. Para petani boleh memperoleh jenis anak benih kelapa sawit ini yang dengannya pelbagai harga.
3. baka kelapa sawit DxP
Penyelidik menjalankan beberapa penyiasatan kaedah bagi atau bisa juga dikatakan untuk penanaman komersial yng berjaya yng di lakukan petani, menghasilkan jenis baka DXP. Baka DXP akan berkembang menjadi pokok yang dengannya tandan rendah serta besar menjadikan boleh membuat mudah pekerja ladang memanen buah kelapa sawit.
4. Baka Kelapa Sawit Paling baik
Penyelidik melakukan pembiakan vegetatif pada pokok kelapa sawit, penyelidik mempergunakan kaedah kultur tisu. Lebihan baka kelapa sawit paling baik merupakan produktiviti yng besar antara 32 sampai-sampai 40 tan ciri buah segar per hektar setiap 12 bulan.
Sekian analisis 4 jenis baka kelapa sawit di Malaysia yng kita harapkan akan menjadi tulisan atau artikel yng bermanfaat bagi Kamu.

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2016/02/jenis-baka-kelapa-sawit-di-malaysia.html.

Seputar Jenis Baka Kelapa Sawit Di Malaysia | Jenis Baka

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Jenis Baka Kelapa Sawit Di Malaysia | Jenis Baka