Perawatan Kelapa Sawit Yang Paling Penting

- Juli 25, 2017

Perawatan Kelapa Sawit Yang Paling Penting

 
Siapa bilang tatacara merawat kelapa sawit itu sukar? Yang dengannya kemahuan yng kuat serta bekal pengetahuan yng cukup, kamu boleh merawat tanaman kelapa sawit yang dengannya baik tanpa bimbang yang dengannya pelbagai aspek yng bakal mengganggu produktiviti.
waktu penuaian kelapa sawit
Rawatan kelapa sawit dinilai lebih gampang daripada jenis tanaman lain semisal padi ataupun pun getah. Walau demikian, pengendalian yng serius butuh di lakukan supaya hasil yng diperolehi pun makin maksimum. Secara garis besar, rawatan kelapa sawit boleh kamu lakukan yang dengannya memerhatikan pelbagai perkara berikut:
• Pembajaan yng tepat
Pembajaan adalah satu dari sekian banyaknya bahagian yng tidak bisa dijauhkan dari penjagaan ladang, salah satunya kelapa sawit. Pertama, tentunya kamu butuh memilih baja ataupun pupuk yang dengannya kandungan unsur hara lengkap yng sesuai bagi atau bisa juga dikatakan untuk jenis tanaman kelapa sawit. Lakukan pembajaan secara rutin yang dengannya dos 3 ataupun 2 kali dalam setahun.
Waktu pembajaan awal yng paling tepat merupakan September sampai-sampai Oktober yng menjadi permulaan musim hujan. Selanjutnya, lakukan membaja pada bulan Mac sampai-sampai April ataupun akhir musim hujan. Kamu boleh mempergunakan teknik tebar ataupun benam.
• Pelarasan yang dengannya tanah
Tanah yng dipilih bagi atau bisa juga dikatakan untuk penanaman kelapa sawit Amat memberi pengaruh rawatan yng di lakukan. Di tanah pamah, kamu cukup memberikan baja serta air bagi atau bisa juga dikatakan untuk melindungi produktiviti. Tanah ini pula membantu pertumbuhan kelapa sawit menjadi baik serta seimbang. Berbeza yang dengannya tanah pamah, tanah berbukit, tanah lembap, ataupun tanah gambut memerlukan rawatan tambahan, lebih-lebih pada pengambilan air serta membaja. Teknik membaja pula boleh disesuaikan yang dengannya lahan.
• Pengendalian rumpai serta perosak
Rumpai ataupun perosak tentunya menjadi musuh utama yng Perlu diperhatikan yang dengannya baik. Beberapa rumpai yng butuh menjadi perhatian merupakan buluh, anak katu, senduduk, ulat, dan juga lain-lainya. Ada juga perosak pemakan daun yng akan mengurangkan produktiviti.
• Penuaian yng memberikan kesan
Hasil penanaman yng baik tak akan bertahan optimum andai kamu mempergunakan tatacara tuaian yng salah. Tanaman yng stres akan Amat memberi pengaruh kualiti akhir. Oleh kerana itu, genakan teknik yng tepat. Jangan tidak ingat sediakan juga jalan pengangkut bagi atau bisa juga dikatakan untuk hasil pengeluaran bagi atau bisa juga dikatakan untuk membuat mudah penginapan.
Selain memerhatikan dasar-dasar dalam rawatan kelapa sawit yang telah di sebutkan, kamu pula boleh mempergunakan teknologi tambahan bagi atau bisa juga dikatakan untuk menjayakan penanaman. Aktiviti perladangan memanglah tak boleh lepas dari kemajuan teknologi serta prestasi orang-orang yng ahli. Cara merawat kelapa sawit yang telah di sebutkan pula boleh kamu isi yang dengannya pelbagai maklumat lengkap bagi atau bisa juga dikatakan untuk tiap aspeknya, mulai dari membaja, penanaman, sampai-sampai tatacara tuaian yng tepat.

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2015/09/faktor-penting-dalam-cara-merawat-kelapa-sawit.html.

Seputar Perawatan Kelapa Sawit Yang Paling Penting

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Perawatan Kelapa Sawit Yang Paling Penting