Cara Menghitung Jarak Tanam Kelapa Sawit Yang Baik

- Juli 27, 2017

Cara Menghitung Jarak Tanam Kelapa Sawit Yang Baik

 
Petani butuh tatacara menghitung jarak tanam kelapa sawit yang dengannya tepat kerana ia akan memberikan kesan kepada hasil ladang, menentukan kerapatan penanaman kelapa sawit ataupun stand per Hektar (SPH) merupakan faktor penting. Andai Jarak tanaman kelapa sawit terlalu pendek ia akan mengurangkan produktiviti buah-buahan, serta andai jarak yng terlalu panjang akan mengurangkan jumlah tanaman kelapa sawit yang memberikan kesan hasil yng maksimum tidak lebih.
Usahawan mahu ladang kelapa sawit memiliki produktiviti yng besar menjadikan memberikan faedah yng besar, harga minyak sawit yng lebih tinggi saat ini serta di masa depat membuat usahawan butuh memaksimumkan ladang yng dimiliki bagi atau bisa juga dikatakan untuk menuai maksimum.
cara menghitung jarak tanam kelapa sawit
Cara Menentukan Jarak Tanam Kelapa Sawit
Kami berkongsi tatacara bagaimana bagi atau bisa juga dikatakan untuk mencari jarak tanam kelapa sawit ataupun kepadatan tanaman kelapa sawit per hektar didasari kepada jenis tanah, iaitu:
1. Ladang yang dengannya tanah permukaan yng rata menjadikan permukaan beralun/bergelombang
Jenis permukaan tanah/ladang SPH
  • Marginal inland serta Peat Soil 146 - 162
  • Marginal inland serta Peat Soil (Ganoderma) 159 - 161
  • Podsolic 146 - 148
  • Podsolic and problem Ganoderma 159 - 161
  • Coastal Clay serta Alluvium 135 - 137
  • Coastal Clay 146 - 148
2. Ladang yang dengannya permukaan tanah yng Berbukit 147 - 161
3. Ladang yang dengannya permukaan tanahGambut 147 - 150
Kamu pula akan bisa menentukan jumlah populasi tanaman per unit dalam tatacara menghitung jarak tanam kelapa sawit bagi atau bisa juga dikatakan untuk memperoleh bidang yng baik, iaitu :
1. Jarak tanam yang diamalkan.
2. Model jarak yang diamalkan.
Andai kamu menerapkan ladang kelapa sawit yang dengannya jarak tanam 8 x 8 meter, ia akan memiliki jumlah populasi tanaman yng berbeza andaikan model yng dipakai berbeza, iaitu segi tiga percis sisi ataupun segi empat.
Cara Mencari Jarak Tanam Kelapa Sawit
Kamu butuh tahu keamatan cahaya matahari yng wujud dalam ladang kelapa sawit, faktor-faktor yng butuh dipertimbangkan merupakan: intensiti serta tempoh cahaya matahari yng mengenai pokok kelapa sawit, kerana ia memberikan kesan morfologi pertumbuhan. Pokok kelapa sawit yang tak mendapatkan cahaya matahari yng cukup, maka daun tidak banyak batang kurus serta jumlah buah yang tidak banyak.
Sekian, maklumat mengenai tatacara menghitung jarak tanam kelapa sawit yng kita boleh berkongsi pada perjumpaan ini, barangkali bermanfaat bagi atau bisa juga dikatakan untuk kamu.

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2015/11/cara-menghitung-jarak-tanam-kelapa-sawit.html.

Seputar Cara Menghitung Jarak Tanam Kelapa Sawit Yang Baik

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Cara Menghitung Jarak Tanam Kelapa Sawit Yang Baik