Mengetahui Sejarah Pokok Kelapa Sawit Malaysia

- November 12, 2017

Mengetahui Sejarah Pokok Kelapa Sawit Malaysia

 
Rakyat Malaysia mendapatkan tidak sedikit manfaat dari urusan pertanian kelapa sawit menjadikan ekonomi melayu lebih maju, Oleh itu, kita mesti tahu sejarah pokok kelapa minyak sawit di Malaysia menjadi ilmu penting hari ini. Terdapat 2 spesies pokok kelapa sawit yng ditanam oleh para petani, yng adalah spesies keluarga palma Arecaceae ataupun dikenal berbuah lebat. Elaeis guineensis merupakan jenis pokok kelapa sawit dari benua Afrika yng sudah ditemui oleh ahli-ahli sains di negara Gambia serta Angola. Serta pokok kelapa sawit di Amerika merupakan spesies Elaeis oleifera.
Pada tahun 1848, orang Belanda membawa pokok kelapa sawit ke Indonesia lantas dibawa ke Singapura serta Tanah Melayu. Pokok kelapa sawit pertama kali datang ke Tanah Melayu melalui Taman Botani Singapura menjadi tanaman hiasan. M. A. Hallet menjadikan kelapa sawit Deli menjadi perbelanjaan komersil utama di pulau Sumatera.
Sejarah Pokok Kelapa Sawit Di Malaysia
Lantas M. H. Fauconnier mengamalkan penanaman komersil pokok kelapa sawit Deli di Rantau Panjang Darul Ehsan Selangor. Pada tahun 1917 bermulalah penanaman komersil pokok kelapa sawit di Estet Tannamaran bandar Kuala Selangor. Dilanjutkan yang dengannya penanaman komersi pokok kelapa sawit di Estet Elmina bandar Kuala Selangor.
Industri minyak sawit Malaysia yng maju saat ini tak boleh dilepaskan kepada sejarah penanaman pokok kelapa sawit di Indonesia, pada mulanya terdapat empat anak benih pokok kelapa sawit dari benua Afrika yng ditanam di Taman Botani Bogor pada tahun 1848. Lantas anak benih pokok kelapa sawit sudah dibawa ke Rantau Panjang, bandar Kuala Selangor pada tahun-tahun antara 1911 sampai-sampai 1912.

Kerajaan Malaysia amalan Kaunseling kepada petani bagi atau bisa juga dikatakan untuk menggantikan ladang pokok getah ke ladang pokok kelapa sawit, Kerajaan Malaysia pula mengamalkan pembangunan industri minyak pada tahun 1917, penanaman komersial pertama kali diamalkan di Ladang Tenmaran bandar Kuala Selangor. Kerajaan Malaysia membawa anak benih kelapa sawit ataupun Deli dura dari Rantau Panjang.
Pokok kelapa sawit menjadi tanaman yng membawa tidak sedikit pertukaran asing bagi negara Malaysia pada masakini. Kita Perlu berbangga dalam bidang kelapa sawit di Malaysia, yang dengannya keluasan lebih 4.7 hektar. Negeri Sabah memiliki ladang kelapa sawit terbesar di Malaysia yang dengannya keluasan lebih 1.4 juta hektar, Sarawak yang dengannya keluasan lebih daripada 0.8 juta serta Johor yang dengannya keluasan lebih daripada 0.7 juta.
Ini perbincangan sejarah pokok kelapa sawit di Malaysia yng kita harap akan menjadi satu pengetahuan yng bernilai kepada pembaca.

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2016/02/mengetahui-sejarah-pokok-kelapa-sawit.html.

Seputar Mengetahui Sejarah Pokok Kelapa Sawit Malaysia

Advertisement
Ini Pos Baru Sebelumnya
 

Cari Artikel Selain Mengetahui Sejarah Pokok Kelapa Sawit Malaysia