Kelapa Sawit Berasal Dari Negara Mana? | Negara Asal Kelapa Sawit

- November 09, 2017

Kelapa Sawit Berasal Dari Negara Mana? | Negara Asal Kelapa Sawit

 
Menjadi satu dari sekian banyaknya negara yng menjadi pengeksport sawit terbesar di dunia, Malaysia diluar dugaan bukan menjadi tempat asal tanaman kelapa sawit. Sejarah penjajahan barat di tanah Asia Tenggara yng menjejaskan perkembangan kelapa sawit di negeri Melayu sampai-sampai kini.
tanaman kelapa sawit sedia dituai
Imej tumbuhan kelapa sawit berbuah, imej kredit:wikipedia.org

Tanaman kelapa sawit yng berkembang di Malaysia sampai-sampai kini dikhabarkan berasal dari Afrika. Walau demikian, ada pula yng berpendapat bahawa tanaman yng pula tidak sedikit ditanam di Malaysia ini sebetulnya pertama kali ada di Amerika.
• Berasal dari Afrika
Pendapat dari maklumat, tanaman kelapa sawit yang dengannya nama saintifik Elaeis guineensis berasal dari Afrika barat, iaitu yng terdapat atau terletak di antara Angola serta Gambia. Komen ini didasarkan pada penemuan fosil tepungsari kelapa sawit yng ditemui di daerah Afrika.
Fosil yang telah di sebutkan memperlihatkan bahawa kelapa sawit memanglah telah sejak lama berada di Afrika. Hal ini diperkuatkan yang dengannya sejarah bangsa Eropah pada abad 14-16 yng mencari adanya wine yng memiliki kandungan dari pokok kelapa sawit.
• Berasal dari Amerika
Andai di Afrika ada Elaeis guineensis, Amerika pula mendakwa menjadi negara asal kelapa sawit yang dengannya nama saintifik Elaeis oleifera. Hal ini diperkukuhkan yang dengannya penemuan istimewa kelapa sawit lain di Amerika yang dengannya nama Elaeis odor. Tapak yng menjadi tempat pertama kali tumbuhnya tanaman kelapa sawit merupakan Amerika Sedang serta Amerika Selatan.
• Asal kelapa sawit di Asia Tenggara
Awal mula tanaman kelapa sawit diimport ke Indonesia sejak zaman penjajahan Belanda. Pada tahun 1900an, kerajaan Belanda membawa bibit kelapa sawit serta menanamnya di Kebun Raya Bogor. Seiring perkembangan zaman, dibentuk lembaga yng berkhidmat bagi atau bisa juga dikatakan untuk membangunkan ladang serta spesies tanaman di Indonesia, salah satunya tanaman kelapa sawit. Ada pula program-program yng dibuat kerajaan bagi atau bisa juga dikatakan untuk membangunkan varietasnya. Lantas hasil penanaman benih kelapa sawit di Indonesia lantas dibawa ke Singapura serta Malaysia. Lantas bermulai penanaman kelapa sawit di ladang Estet Tannamaran, Kuala Selangor di tahun 1917.
Oleh itu, sebetulnya kelapa sawit berasal dari negara mana? Soalan yang telah di sebutkan tidak cuma boleh dijawab yang dengannya satu kata yng pasti. Ada sejarah serta penjelasan panjang di balik asalnya tanaman yng menjadi komoditi utama Malaysia serta Indonesia ini.

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2015/09/sebenarnya-kelapa-sawit-berasal-dari.html.

Seputar Kelapa Sawit Berasal Dari Negara Mana? | Negara Asal Kelapa Sawit

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Kelapa Sawit Berasal Dari Negara Mana? | Negara Asal Kelapa Sawit