Kegunaan Daun Pokok Kelapa Sawit | Manfaat Kelapa Sawit

- Oktober 26, 2017

Kegunaan Daun Pokok Kelapa Sawit | Manfaat Kelapa Sawit

 
Kegunaan daun pokok kelapa sawit butuh diketahui oleh usahawan serta petani bagi atau bisa juga dikatakan untuk memperoleh keuntungan yng lebih besar. Kelapa sawit ataupun Elaeis ditanam di ladang yang dengannya saiz berjuta-juta hektar di Malaysia.
Menjadikan kini, ramai usahawan yng membuka ladang kelapa sawit yng ditanam di hutan, tanah gambut, bukit serta kawasan-kawasan lain, para petani lebih suka menaman di tempat luar bandar serta hutan. Akan tetapi ada usahawan yng merosakkan ekosistem, orang-orang melakukan penebangan di hutan yng dilindungi, manakala hutan menyediakan kebolehgunaan yng hebat bagi atau bisa juga dikatakan untuk ke hidup-an kita-kita serta hewan.
Kegunaan Daun Pokok Kelapa Sawit
Telah ada usahawan yng membuat ladang kelapa sawit mesra lingkungan yng ditanam yang dengannya kesan positif, namun tak ada keraguan bahawa eksport minyak sawit sudah menjadi satu dari sekian banyaknya sumber komoditi ataupun pendapatan pertukaran asing terbesar di negara ini.
Faedah Ataupun Kegunaan Daun Pokok Kelapa Sawit
Kamu butuh tahu bahawa bukan sahaja buah kelapa sawit yng bermanfaat namun daun kelapa sawit pula bermanfaat, ladang kelapa sawit yng maju berkembang di Malaysia maka ketahuilah beberapa faedah daun kelapa sawit, iaitu:
Manfaat ataupun kegunaan daun pokok kelapa sawit menjadi makanan haiwan ternakan diketahui selepas beberapa penyelidik menjalankan kajian kandungan daun kelapa sawit, daun kelapa sawit mengandungi zat-zat yng Amat berguna bagi atau bisa juga dikatakan untuk ternakan iaitu lembu serta kambing.

Tips membuat daun kelapa sawit menjadi makanan ternakan, iaitu:
1. Daun kelapa sawit dikuliti serta dikupas yang dengannya tips manual ataupun mempergunakan mesin, lantas dicincang mengikut jenis ternakan.
2. Daun pokok kelapa sawit boleh dicampur yang dengannya lain-lain bahan-bahan makanan haiwan, iaitu ceng gula, dedak serta sebagainya.
3. Cacahan daun kelapa sawit segar kira-kira 500 gram ditaburkan yang dengannya larutan baja urea (5 kg urea dicampur yang dengannya 110 liter air).
4. Daun pokok kelapa sawit yng telah dicincang yng bercampur yang dengannya baja urean lantas dimasukkan ke dalam dram.
5. Lantas, dipadatkan serta dimeterai bagi atau bisa juga dikatakan untuk menghasilkan keadaan tanpa udara.
6. Biarkan selama 14 sampai-sampai 21 hari maka pakan ini boleh diberikan kepada ternakan.
Itulah kegunaan daun kelapa pokok kelapa sawit menjadi makanan ternak yng boleh Kamu praktekkan sendiri, mudah-mudahan Kamu mendapatkan nasib baik serta kejayaan !

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2015/12/kegunaan-daun-pokok-kelapa-sawit.html.

Seputar Kegunaan Daun Pokok Kelapa Sawit | Manfaat Kelapa Sawit

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Kegunaan Daun Pokok Kelapa Sawit | Manfaat Kelapa Sawit