Negara Pasaran Eksport Minyak Sawit Malaysia

- September 05, 2017

Negara Pasaran Eksport Minyak Sawit Malaysia

 
Pasaran eksport minyak kelapa sawit Malaysia ke mana-mana negara? Menjadi pengeluar minyak sawit terbesar di negara ini di dunia, Malaysia mengeksport minyak sawit orang-orang ke negara-negara yng berbeza. Bukan sahaja menembusi Asia, pasaran eksport minyak sawit Malaysia pula menjadikan beberapa negara di benua lain, salah satunya Eropah.
Eksport minyak sawit ke negara-negara dalam tempoh beberapa tahun akan datang syarat-syarat ke atas serta ke bawah. Ia dipengaruhi oleh pelbagai isu-isu yng berkaitan yang dengannya keadaan ekonomi di negara ini. Meski bagaimanapun, minyak sawit pasti masih memiliki harapan yng baik bagi atau bisa juga dikatakan untuk masa depan.
Pasaran eksport minyak kelapa sawit Malaysia
Minyak kelapa sawit yng dieksport bukannya semata cuma dalam minyak sawit, namun pula minyak sawit mentah (MSM). Meski bagaimanapun, kebanyakannya dalam bentuk eksport minyak sawit mentah, yng dikenal pasti oleh MSM. Selain MSM, eksport minyak sawit pula diiktiraf dalam produk lain. Semuanya dieksport dalam bentuk mentah bagi atau bisa juga dikatakan untuk memenuhi keperluan warga atau juga bisa dikatakan masyarakat.
Pasaran negara utama eksport minyak sawit Malaysia adalah India. Berjuta-juta tan dieksport ke negara ini setiap 12 bulan. Lantas, diikuti oleh negara-negara dalam Kesatuan Eropah, China, ke Turki. Di tengah-tengah keadaan ekonomi semasa, pertumbuhan eksport berkurangan serta makin meningkat. Berikut merupakan beberapa maklumat penting mengenai eksport minyak sawit Malaysia pada awal tahun 2015:
1. Eksport ke India
Pada awal tahun 2015, diadukan atau dilaporkan bahawa eksport minyak sawit Malaysia ke India meningkat sebanyk 2.5 peratus dari 2013 sampai-sampai 2014. Ia dihantar terus oleh Persatuan Minyak Sawit Malaysia pula menilai India kekal menjadi destinasi eksport utama bagi Malaysia. India mengalami kadar pertukaran rupee yng rendah berbanding dolar AS dinilai akan menjadi penghalang kepada pertumbuhan pesat eksport minyak sawit Malaysia.
2. Eksport ke China
Bagi atau bisa juga dikatakan untuk mengeksport ke China, nampaknya pada akhir 2014 menurun berbanding tahun 2013. Penurunan ini sudah dicapai 9 peratus. Rupa-rupanya, ini merupakan penyebabnya yaitu oleh keadaan ekonomi China yng merosot sepanjang tahun.
3. Eksport ke Kesatuan Eropah, Turki, Amerika Syarikat serta Pakistan
Berbeza yang dengannya China, eksport minyak sawit ke negara-negara Kesatuan Eropah, Turki serta Amerika Syarikat sudah meningkat yang dengannya ketara. Ini merupakan penyebabnya yaitu oleh batasan negara-negara ini bagi atau bisa juga dikatakan untuk menghasilkan biofuel sahaja. Di samping itu, eksport ke Pakistan pula meningkat.
Yang dengannya pelbagai bisnis, kerajaan berharap Malaysia boleh mengekalkan status negeri menjadi pengeluar minyak sawit terbesar di dunia, ia tak diambil-alih oleh Indonesia. Yang dengannya pertumbuhan ekonomi makin baik, Malaysia dijangka bagi atau bisa juga dikatakan untuk menjalankan eksport minyak sawit ke mana-mana negara di seluruh dunia.

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2015/10/manakah-negara-pasaran-eksport-minyak.html.

Seputar Negara Pasaran Eksport Minyak Sawit Malaysia

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Negara Pasaran Eksport Minyak Sawit Malaysia