Kawalan Perosak Dan Penyakit Kelapa Sawit

- September 14, 2017

Kawalan Perosak Dan Penyakit Kelapa Sawit

 
Kawalan perosak dan penyakit kelapa sawit merupakan satu dari sekian banyaknya daripada langkah-langkah yng kamu butuh tahu bagi atau bisa juga dikatakan untuk menghasilkan kualiti yng paling baik tanaman. Memandangkan produktiviti kelapa sawit dipengaruhi oleh teknik penyelenggaraan yng baik, kursus yng dibutuhkan bagi atau bisa juga dikatakan untuk pengendalian hama dan penyakit yng mana bersesuaian.
Berikut merupakan beberapa jenis penyakit dan perosak yng Suka muncul di atas pokok kelapa sawit dan bagaimana tips bagi atau bisa juga dikatakan untuk mengendalikan:
Kawalan Perosak dan Penyakit Kelapa Sawit
1. Perosak Kumbang
Perosak Kumbang Oryctes rhinoceros umumnya menyerang titik tumbuh tanaman yng makin meningkat yng membawa kepada kematian tumbuhan. Di samping itu, perosak kumbang pula memiliki berpotensi akan menyerang daun sawit yang dengannya ciri daun kelihatan rosak. Bagi atau bisa juga dikatakan untuk membetulkan ini, pastikan kamu sentiasa melindungi daerah ladang sentiasa bersih. Andai terdapat baki pokok mati, memohon membara bagi atau bisa juga dikatakan untuk membasmi pembiakan perosak ini.
2. Serangga Perosak
Serangga semisal rama-rama pula menjadi musuh bagi atau bisa juga dikatakan untuk menonton. Tumbuh-tumbuhan yng terbukti sudah dijangkiti oleh spesies perosak memiliki daun yng ditampal yang dengannya telur rama-rama di permukaan. Selepas itu, telur yng sudah menjadi ulat memakan daun menjadikan habis. Bagi atau bisa juga dikatakan untuk membetulkan ini, genakan racun hubungan Sevin 85 ES ataupun Hostation 25 ULV Sprayer.
3. Perosak Ngengat
Ngengat menyerang tanaman kelapa sawit melalui telur yng terkandung dalam tandan buah yng sudah dimasak. Andai telur menetas, larva ngengat akan makan buah-buahan. Kamu boleh menghentikan serangan dan pembiakan yang dengannya menyembur Thiodan bercampur yang dengannya air bersih. Menyesuaikan jumlah air dan Thiodan yang dengannya daerah ladang sawit kamu.
4. Penyakit daun berjalur kuning
Daun berjalur kuning merupakan penyebabnya yaitu oleh infeksi cendawan Fusarium oxysporum pada masa daun belum terbuka. Bahagian-bahagian yng menguning berbentuk bujur kecil tak lama lagi akan kering dan memicu kerosakan. Bagi atau bisa juga dikatakan untuk membetulkan ini, kamu butuh lakukan pencegahan dari awal yang dengannya menanam benih yng tak dijangkiti oleh penyakit ini.
5. Penyakit busuk tandan
Penyakit satu yng secara langsung memberikan kesan kepada kualiti tanaman kelapa sawit kamu. Punca penyakit ini merupakan Marasmius palmivorus Sharples yng menyerang tanaman yng berumur di antara 3 dan 10 tahun. Bukan sahaja menyerang buah-buahan yng telah masak, ia memicu kerugian yng besar kerana ia boleh mencapai daging buah. Bagi atau bisa juga dikatakan untuk menetapkan, mempergunakan Actidone sekali dalam 2 minggu dan membuang tandan telah dijangkiti.
Lima jenis perosak dan penyakit cuma gangguan separa boleh menyerang ladang kelapa sawit kamu. Bagi atau bisa juga dikatakan untuk mengelakkan kerugian dan kerosakan kepada tanaman, kerjakan kawalan perosak dan penyakit sawit sewajarnya.


Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2015/10/kawalan-perosak-dan-penyakit-kelapa.html.

Seputar Kawalan Perosak Dan Penyakit Kelapa Sawit

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Kawalan Perosak Dan Penyakit Kelapa Sawit