Cara Mengatasi Masalah Di Ladang Kelapa Sawit

- September 15, 2017

Cara Mengatasi Masalah Di Ladang Kelapa Sawit

 
Cara Nak Atasi Masalah Di Ladang Kelapa Sawit - Para petani berada dalam kesusahan kerana masalah ladang kelapa sawit di Malaysia merupakan agak cukup tidak sedikit, hal ini membuatkan petani mengalami kerugian besar. Kesan tidak baik kegagalan tanaman kelapa sawit bagi atau bisa juga dikatakan untuk warga atau juga bisa dikatakan masyarakat merupakan makin berkurangan kuasa beli serta kesempatan pekerjaan yng berkurang.
Ladang kelapa sawit sudah menjadi satu sektor sub ekonomi yng memainkan peranan yng penting dalam ekonomi Malaysia yang dengannya menyumbang kepada pendapatan yng besar.
Masalah Di Ladang Kelapa Sawit
Masalah Ladang Kelapa Sawit Di Malaysia
Minyak sawit merupakan komoditi eksport utama bagi negara ini serta pula hasil cukai yng cukup besar kepada bajet Malaysia. Pembangunan Industri minyak sawit tak boleh dijauhkan daripada pelbagai jenis masalah ladang kelapa sawit semisal isu-isu yng berkaitan yang dengannya kemusnahan alam sekitar negara serta global.
Petani serta usahawan dijangka bagi atau bisa juga dikatakan untuk melaksanakan rancangan perubahan strategik yng ditetapkan oleh kerajaan Malaysia bahawa penubuhan ladang tak memicu kerosakan kepada ekosistem hutan. Pembangunan ladang kelapa sawit mesti mencoba bagi atau bisa juga dikatakan untuk menyelesaikan masalah-masalah agar bisa pengeluaran terus menaikan bagi atau bisa juga dikatakan untuk memenuhi keperluan pemakain yng makin meningkat.
Petani menghadapi masalah di ladang kelapa sawit yang dengannya pelbagai jenis perosak yng menyerang tanaman pertanian ini, serangan perosak bermula pembibitan menjadikan masa menuai. Andai perosak tak dikawal ataupun dihilangkan maka memicu petani rugi.

Perosak tanaman kelapa sawit berlaku kepada type daerah, baik di tanah ladang yng rata, bukit, gambut serta lain. Perusakan tanamanan sawit yakni dua jenis iaitu serangga serta haiwan perosak mamalia.
Perosak yng merosakkan pokok-pokok kelapa sawit yng kumbang kaboi, badak, anai-anai serta belalang. Serta perosak dari jenis haiwan iaitu monyet, tikus, landak, babi serta gajah.
Penjagaan serta kawalan pokok kelapa sawit yng baik merupakan yang dengannya menghapuskan perosak serta mencegah percambahan perosak. Serangga perosak boleh bertelur di ladang yng rata serta ladang yang dengannya tanah berpasir. Serangga perosak boleh dihapuskan yang dengannya mempergunakan racun trichlorfon serta chlorpyrifos yang disembur pada daun.
Itulah tips atasi masalah di ladang kelapa sawit yng Suka dialami oleh petani, lakukan kawalan yng memberikan kesan agar bisa hasil panen boleh menjadi tidak sedikit serta besar.

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2016/02/cara-nak-atasi-masalah-di-ladang-kelapa.html.

Seputar Cara Mengatasi Masalah Di Ladang Kelapa Sawit

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Cara Mengatasi Masalah Di Ladang Kelapa Sawit