Umur Produktif Kelapa Sawit Yang Nyata

- Agustus 05, 2017

Umur Produktif Kelapa Sawit Yang Nyata

 
Petani butuh tahu umur produktif kelapa sawit bagi atau bisa juga dikatakan untuk menjadi lebih bijak dalam menguruskan urusan pertanian. Kelapa sawit merupakan tumbuhan yng berasal dari tempat tropika di Barat Amerika, serta kini minyak sawit dikenali menjadi sumber minyak sayur-sayuran yng paling dibutuhkan oleh rakyat di dunia. Kelapa sawit boleh tumbuh subur di pantai barat Afrika ke Gambia ke Angola. Kelapa sawit boleh tumbuh subur andai ditanam di tempat hutan hujan di Malaysia, Indonesia, Congo serta Kenya.
Kelapa sawit kini sudah menjadi satu dari sekian banyaknya komoditi yng paling penting bagi kerajaan Malaysia, minyak sawit dieksport ke tidak sedikit negara di dunia, semisal Eropah, Amerika, Australia serta lain-lain.
Umur Produktif Kelapa Sawit
Di beberapa tempat di Malaysia. Penanaman kembali kelapa sawit sudah mengalami sebanyk 3-4 kali. Penanam semula di lakukan kerana umur produktiviti buah kelapa sawit sudah selesai, ataupun perosak yng menyerang tanaman kelapa sawit menjadikan produktiviti buah berkurang.
Umur Produktif Kelapa Sawit
Pokok kelapa sawit yng ditanam di ladang secara umum sudah mula berbunga pada usia 2 tahun sampai-sampai 3 tahun. Tanaman minyak sawit merupakan tumbuhan yng bunga jantan serta bunga betina berada dalam satu kelompok di tandan.

Pokok kelapa sawit sudah dewasa andaikan memasuki usia 33-34 bulan, satu siri bunga jantan serta siri bunga betina pada kelapa sawit yang dengannya muncul yang dengannya kitaran bertukar, oleh itu para petani butuh menjalankan pendebungaan silang yang dengannya tangan sendiri, yang dengannya mengambil debunga bunga jantan bagi atau bisa juga dikatakan untuk debu bunga betina pada pokok-pokok kelapa sawit yng lain.
Setiap pokok kelapa sawit berkembang bunga jantan, bunga betina serta bunga hermafrodit. Selepas petani amalkan pendebungaan silang pada bunga betina, maka pokok kelapa sawit yng terdiri daripada beribu-ribu bunga yng bertukar menjadi tandang yang dengannya 500-20K buah.
Oleh itu, umur produktif pokok kelapa sawit yng dikira daripada bunga betina berganti menjadi tandan buah kepada umur sekitar 3 tahun hingga pada dekad umur. Serta petani tahu hakikat di ladang bahawa kelapa sawit boleh berbuah tidak sedikit hingga umur 25 tahun.

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2016/01/umur-produktif-kelapa-sawit-di-ladang.html.

Seputar Umur Produktif Kelapa Sawit Yang Nyata

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Umur Produktif Kelapa Sawit Yang Nyata