Pelbagai Jenis Rumpai Di Ladang Kelapa Sawit

- Agustus 11, 2017

Pelbagai Jenis Rumpai Di Ladang Kelapa Sawit

 
Rumpai di ladang kelapa sawit merupakan satu dari sekian banyaknya daripada halangan terbesar bagi petani yng ingin memperoleh kualiti yng paling baik di ladang. Bukan sahaja membimbangkan, rumpai di tanaman kelapa minyak pula berpotensi mengurangkan pengeluaran tanaman oleh beberapa peratus.
Rumpai rumpai di sekeliling pokok kelapa sawit yng memicu tidak sedikit kerugian dalam pelbagai aspek. Kandungan nutrien serta air yng terkandung di dalam tanah sudah diserap oleh rumpai, agar bisa dikurangkan. Sebaliknya, kemunculan rumpai pula mengurangkan keindahan ladang kelapa sawit kerana pokok kelapa dipintal kedudukan. Berikut merupakan pelbagai jenis rumpai yng berbeza kamu butuh tahu:

1. Rumput pahit (Papaitan)
Ini jenis rumput jarang ditanam dalam satu musim. Spesies rumpai yng boleh membesar menjadikan 50 cm ini merebak kedudukan serta naik bukit. Bentuk daun semisal garis yang dengannya bulu yng terdapat pada tepi. Pembiakan mempergunakan biji benih serta keratan.
2. Telur Sentadu
Rumpai tahunan memiliki bentuk garis serta ungu daun pada batang serta daun pelepah. Berkembang bersama-sama dalam rumpun yang dengannya buluh merebak. Ini tumbuhan invasif boleh membesar menjadikan 75 cm. Telur Sentadu ataupun Paspalum conjugatum ini membiak melalui biji benih serta keratan.

3. Lempuyangan
Lempuyangan, rumput tahunan yng serangan boleh membesar menjadikan 80 sentimeter menegak, ataupun kadang-kadang merebak. Talian ini daun berrbentuk yang dengannya permukaan tidak banyak kasar menjadikan pendekatan lancar. Pembiakan Lempuyangan mempergunakan rizom serta biji.
4. Alang-Alang
Alang-Alang memiliki daun reben berbentuk serta rizom paha di sebelah atas. Andai tersentuh, didapati bahawa permukaan daun alang-alang berbulu serta tepi yng tajam. Pertumbuhan Alang-Alang boleh menjadikan 200 cm. Ini rumpai keping membiak rizom serta biji.
5. Sembung Rabat
Sembung Rabat ataupun Mikania micrantha adalah spesies rumpai tahunan yng membiak yang dengannya benih serta buah stem. Pertumbuhan batang menjalar serta memanjat yang dengannya daun berbentuk jantung serta tepi bergerigi. Batang itu sendiri boleh tumbuh 3-6 meter.
Selain beberapa jenis rumpai yng sudah disebutkan, terdapat tidak sedikit jenis yng lain. Bagi atau bisa juga dikatakan untuk membetulkan ini, kamu boleh melakukan pencegahan yang dengannya kawalan melalui kimia, budaya teknikal, dan biologi. Selain itu, kamu pula butuh melakukan rawatan awal yang dengannya mengehadkan pembangunan rumpai yng muncul lembut. Sesetengah spesies tumbuhan liar yng parasitoid yng boleh bertindak menjadi tuan rumah pemangsa boleh kamu menanam bagi atau bisa juga dikatakan untuk menghadapi rumpai di ladang kelapa sawit.


Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2015/10/pelbagai-jenis-rumpai-di-ladang-kelapa.html.

Seputar Pelbagai Jenis Rumpai Di Ladang Kelapa Sawit

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Pelbagai Jenis Rumpai Di Ladang Kelapa Sawit