Jenis Baja Untuk Kelapa Sawit Yang Baik Dan Benar

- Agustus 21, 2017

Jenis Baja Untuk Kelapa Sawit Yang Baik Dan Benar

 
Kamu butuh tahu sebetulnya ada pelbagai jenis baja bagi atau bisa juga dikatakan untuk kelapa sawit yng paling baik serta boleh dibeli di kedai ladang. Serta membaja merupakan aktiviti utama bagi petani agar bisa pokok sawit cepat besar serta berbuah tidak sedikit. Pokok kelapa sawit yng memperoleh baja cukup akan memiliki hasil yng memuaskan, semisal 1 tan sehektar.
Petani Suka memiliki tidak banyak hasil kerana tanah sudah kehilangan kesuburan, serangan-serangga perosak yng memakan kepada cawangan serta batang pokok kelapa sawit, cuaca terlalu panas ataupun terlalu sejuk, serta baja yng tidak lebih. Merupakan penting bagi kamu bagi atau bisa juga dikatakan untuk memupuk yang dengannya jenis baja yng betul serta berkualiti bagi atau bisa juga dikatakan untuk pokok sihat serta buah yng tidak sedikit serta besar.
Jenis Baja Untuk Kelapa Sawit
Jenis baja bagi atau bisa juga dikatakan untuk pokok kelapa sawit yng baik ia Perlu mengandungi urea, NPK, ataupun N, 5 P2O5, K2O, MgO, B2O3 serta lain-lain.
Kita tahu jenis baja paling baik bagi atau bisa juga dikatakan untuk kelapa sawit yng dipakai oleh petani serta dinasihatkan oleh Kerajaan Malaysia, iaitu:
Jenis baja tunggal bagi atau bisa juga dikatakan untuk kelapa sawit: baja yng terdiri daripada satu jenis unsur sahaja, semisal: urea N46 = mengandungi 46% (Nitrogen), AS21 = mengandungi 21% N, CUP (cristmas island rock phosphate) = mengandungi 28 sampai-sampai 34% P, MOP (muriate kalium) = baja mengandungi 60%.
Andai kamu pergi ke kedai ladang lantas membeli baja yang dengannya mengatakan Kod pendek, menjadi semisal Urea, N, MOP, AS21 ataupun CUP.
Jenis baja campuran bagi atau bisa juga dikatakan untuk kelapa sawit: campuran baja tunggal yang dengannya kadar tertentu pendapat dari keperluan petani, menjadi semisal MOP (muriate kalium) dicampur yang dengannya urea.
Perhatikan, sebelum mencampurkan beberapa jenis baja tunggal maka ia tak boleh diamalkan yang dengannya sembarangan, kerana campuran beberapa jenis baja tunggal Perlu selaras yang dengannya keperluan nutrien pokok kelapa sawit. Serta jenis baja campuran memiliki kelemahan iaitu tak boleh disimpan bagi atau bisa juga dikatakan untuk jangka masa yng panjang, selepas kamu campuran beberapa jenis baja tunggal lantas segera taburkan kepada pokok kelapa sawit.
Kamu butuh merencanakan aktiviti membaja semisal 2 kilogram baja bagi atau bisa juga dikatakan untuk setiap pokok kelapa sawit dalam setahun, tempoh membaja pula penting dirancang semisal 2 kali setahun ataupun 6 bulan sekali, ada pula petani yng menabur baja 3 bulan ataupun 4 bulan.
Masa membaja yng baik adalah andaikan tiada hujan, kerana air hujan akan membuat baja hanyut terbawa air. Petani boleh membaja yang dengannya tips membuat lubang kecil di sebelah pokok, lantas mengisi baja dalam lubang

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2016/01/jenis-baja-untuk-kelapa-sawit-yang-baik.html.

Seputar Jenis Baja Untuk Kelapa Sawit Yang Baik Dan Benar

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Jenis Baja Untuk Kelapa Sawit Yang Baik Dan Benar