Cara Tanam Semula Kelapa Sawit

- Oktober 29, 2017

Cara Tanam Semula Kelapa Sawit

 
Pohon kelapa sawit di ladang memiliki beberapa masalah yng membuat petani kelapa sawit mengerjakan tips tanam semula kelapa sawit. Usia produktif pokok kelapa sawit merupakan 25 sampai-sampai 35 tahun, jadi petani butuh merujuk kepada tahap produktiviti pokok itu, andaikan ia mahu lakukan proses penanaman semula pokok kelapa sawit.
Pokok sudah menurun produktivitinya akan mengurangkan hasil menjadikan penanaman semula kelapa sawit memiliki objektif utama iaitu produktiviti pokok kelapa sawit meningkat.

Cara Tanam Semula Kelapa Sawit
Kamu mesti merancang penanaman semula kelapa sawit yang dengannya berhati-hati serta telaah, selepas perancangan selesai dikerjakan, lantas melakukan penebangan pokok sawit. Kamu butuh menentukan baris-baris tanam semula pokok kelapa sawit, di mana tempat yng dipakai bagi atau bisa juga dikatakan untuk mengumpul seluruh pokok-pokok yng sudah ditebang, serta system pengairan yng baik.
Kamu membuat pancang-pancang yng diletakkan di atas ladang agar bisa proses penanaman semula kelapa sawit yng menjadi lebih gampang serta lebih cepat, kamu pula boleh mempergunakan mesin serta kenderaan yang dengannya agar bisa sasaran lebih cepat dicapai.
Ingatlah bahawa pembakaran terbuka merupakan dilarang oleh kerajaan Malaysia menjadikan tak boleh diamalkan lagi dalam proses penyediaan tanah pada zaman moden. Setiap rakyat Malaysia butuh sedar pemuliharaan alam sekitar.
Tanam semula kelapa sawit di atas ladang yng memiliki jenis tanah rata maka dinasihatkan bagi atau bisa juga dikatakan untuk mempergunakan teknik yng baris lurus. Kamu butuh membina teres-teres yng mengikuti permukaan tanah ataupun kontor, andaikan penanaman semula pokok di lakukan di atas tanah berbukit.
Kamu butuh bagi atau bisa juga dikatakan untuk membina system jalan serta system saliran air agar bisa petani boleh melindungi pokok-pokok sawit yng lebih baik, lebih cepat serta kos efektif. Baik system saliran air yng baik membuat pokok kelapa sawit terpenuhi keperluan airnya.
Pada proses panen maka system jalan akan mempermudah kendaraan pengangkut bagi atau bisa juga dikatakan untuk mengangkut buah-buah kelapa sawit. Kita pun tahu bahwasanya jalan pula menjadi kanal sinar matahari dalam ladang kelapa sawit. Cara tanam semula kelapa sawit yng yang terakhir, jalan yng dibina sebaiknya mempunyai lebar lebih dari 3 meter agar bisa kendaraan besar mampu lewat.

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2016/01/cara-tanam-semula-kelapa-sawit.html.

Seputar Cara Tanam Semula Kelapa Sawit

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Cara Tanam Semula Kelapa Sawit