Cara Penjagaan Kelapa Sawit Memantapkan Hasil Tuaian

- September 21, 2017

Cara Penjagaan Kelapa Sawit Memantapkan Hasil Tuaian

 

Kelapa sawit merupakan jenis tanaman yng memerlukan penjagaan ataupun rawatan. Ada pelbagai tips bagi atau bisa juga dikatakan untuk merawat kelapa sawit. Rawatan yng baik bagi atau bisa juga dikatakan untuk tanaman kelapa sawit akan menghasilkan pengeluaran yng maksimum. Rawatan kelapa sawit butuh masa serta rawatan yng khusus. Kelapa sawit yng terawat akan menghasilkan pengeluaran yng besar, sedangkan andai tak dikekalkan maka akan berproduksi minimum.

Meski dalam rawatan kelapa sawit kadang memerlukan kos yng besar serta masa yng lumayan lama, namun hasil pengeluarannya pasti akan setanding yang dengannya kos serta masa yng sudah dikeluarkan. Oleh kerana itu, bagi kamu yng tengah bergelut dalam perniagaan kelapa sawit, sebaiknya lakukanlah rawatan yang dengannya baik. Tentu pula sebaiknya dibantu yang dengannya tanah yng baik serta teknologi-teknologi yng sesuai yang dengannya kelapa sawit. Berikut empat tips rawatan kelapa sawit yng baik bagi atau bisa juga dikatakan untuk kesuburan ladang:
1. Membersihkan perosak
Membersihkan perosak yng akan mengganggu kelapa sawit dapa di lakukan yang dengannya menebas pokok-pokok, tumbuhan, ataupun ilalang yng teradapat di sekeliling pokok kelapa sawit. Selain itu boleh mempergunakan ubat pembasmi hama. Pula, Perlu sering-sering melakukan pemantauan di sekeliling pokok sawit.
2. Pemupukan
Kelapa sawit butuh dipupuk yang dengannya baik. Pembajaan butuh di lakukan di tempat yng tepat, yaitu ditaburkan di piring yang dengannya jarak sekurang-kurangnya 50 cm dari pangkal batang. Tatacaranya pun di lakukan yang dengannya merata serta Perlu di lakukan tepat waktu. Selain itu dosis pupuk pula Perlu sesuai yang dengannya keperluan tanaman kelapa sawit. Baja yng sesuai bagi atau bisa juga dikatakan untuk kelapa sawit merupakan Urea / ZA, MOP / KCl, Dolomit / Kieserite, RP / TSP / SP-36 serta Borate dan Cuprum serta ferrit.
3. Tunas
Ada beberapa tips penunasan yng Perlu diperhatikan bagi atau bisa juga dikatakan untuk tanaman kelapa sawit, diantaranya merupakan jumlah pelepah. Tanaman kelapa sawit berumur tidak lebih dari 9 tahun tunasan Perlu songgo 3. tanaman kelapa sawit berumur 9 - 15 tahun tunasan songgo 2. tanaman kelapa sawit berumur lebih daripada 15 tahun tunasan songgo 1.
4. Tuai
Proses menuai merupakan proses yng Amat penting bagi atau bisa juga dikatakan untuk tanaman kelapa sawit. Oleh kerana itu, tuai yng salah akan membuat tanaman kelapa sawit gagal pengeluaran. Maka sebaiknya, musim menuai haruslah menunggu masa yng tepat yang dengannya masa potong yng teratur. Selain itu, disaat menuai kita pula Perlu mempergunakan perlengkapan yng baik serta sesuai standard, semisal dodos kecil-besar, pisau egrek, tali nilon, karung guni, tombak, dll.
Itulah cara-cara penjagaan tanaman kelapa sawit. Mudah-mudahan bisa memberikan manfaat serta boleh membantu Kamu dalam menjalankan perniagaan pada bagian kelapa sawit.

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2016/06/4-cara-penjagaan-kelapa-sawit.html.

Seputar Cara Penjagaan Kelapa Sawit Memantapkan Hasil Tuaian

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Cara Penjagaan Kelapa Sawit Memantapkan Hasil Tuaian