Harga Pasaran Kelapa Sawit Di Malaysia | Haga Umum

- Agustus 10, 2017

Harga Pasaran Kelapa Sawit Di Malaysia | Haga Umum

 
Harga pasaran kelapa sawit di Malaysia dijangka meningkat kerana permintaan pasaran dunia tak meningkat, terutamanya dari negara-negara di benua Eropah. Selain itu, harga minyak terus mendekati $ 27 setong.
Sektor ladang minyak sawit di Malaysia meningkat pada awal 2016, kerana harga jualan minyak sawit mentah (crude palm oil ataupun CPO) terus meningkat. Kenaikan harga CPO dipengaruhi oleh jangkaan inventori yng lebih rendah selepas pengurangan bekalan minyak sawit di pasaran dunia.
Harga Pasaran Kelapa Sawit Di Malaysia
Peladang serta ahli perniagaan gembira kerana harga minyak sawit mentah meningkat 0.2% kepada 2,400 ringgit setiap tan pada awal 2016. Permintaan pasaran bagi atau bisa juga dikatakan untuk CPO pada bulan Maret 2016 diramalkan meningkat, jadi ini merupakan satu ciri bahawa industri minyak sawit masih tidak jelek alias bagus bagi atau bisa juga dikatakan untuk digeluti oleh usahawan pada masa hadapan.
Harga Pasaran Kelapa Sawit Di Malaysia
Ahli ekonomi pula meramalkan harga CPO akan meningkat menjadikan pertengahan 2016. Bahkan, harga CPO boleh meningkat ke tahap 2,700 ringgit Malaysia setan. Meski bagaimanapun, petani serta usahawan butuh bersedia andai terdapat penurunan harga mendadak kerana pasaran dunia masih lemah.

Negara-negara di Asia Tenggara, lebih-lebih Malaysia serta Indonesia mesti mengatasi kesan negatif daripada cuaca El Nino agar bisa syarikat-syarikat perladangan minyak sawit pada 2016 terus bertambah baik. Lembaga Minyak Sawit / MPOB Malaysia mengatakan bahawa bekalan minyak sawit pada 2016 boleh meningkat penyebabnya yaitu hasil tuaian yng berjaya dalam ladang kelapa sawit di beberapa Negeri di Malaysia.
Ahli ekonomi menilai bahawa permintaan bagi CPO dalam keadaan stabil serta baik, ia akan membuat eksport minyak sawit Malaysia pada 2016 akan meningkat. Permintaan komoditi minyak sawit masih tinggi bagi atau bisa juga dikatakan untuk komoditi pertanian kerana lebih kompetitif berbanding yang dengannya komoditi pertanian lain semisal minyak kacang soya.

Sumber rujukan dan gambar : http://www.kelapasawitnews.com/2016/02/harga-pasaran-kelapa-sawit-di-malaysia.html.

Seputar Harga Pasaran Kelapa Sawit Di Malaysia | Haga Umum

Advertisement
 

Cari Artikel Selain Harga Pasaran Kelapa Sawit Di Malaysia | Haga Umum